Ce este turbosuflanta? De ce se strica?

Pentru a descoperi de ce autoturismele cu turbosuflante sunt preferatele europeniilor ti-am pregatit un articol in care am incercat sa raspundem catorva dintre cele mai comune intrebari legate de turbosuflante.

Ce este turbosuflanta? De ce ne da batai de cap? Cum se intretine? De ce se strica?

Cu un procent covarsitor, de peste 70%, masinile echipate cu turbosuflanta reprezinta principala categorie de autoturisme existente pe piata din Europa.

Share post:

Aceste cifre se refera la perioada actuala, 2020 si reprezinta rezultate ultimelor statistici in domeniul auto. Conform aceluiasi studiu masinile cu motoare turbo reprezinta 80% din totalul autoturismelor aflate la vanzare.

Ce este turbosuflanta?

Ca sa aflam si motivele pentru care masinile echipate cu turbosuflanta sunt preferatele europeniilor o sa incepem prin a explica ce este o turbosuflanta.

Turbosuflanta este dispozitivul ce ajuta la reducerea emisiilor poluante, datorita eficientizarii arderii din motor. Folosind energia gazelor de esapament, turbina trimite  mai mult aer curat in motor decat ar primi acesta in mod natural. Intrucat combustia motorului se bazeaza pe oxigen pentru arderea combustibilului, mai mult aer reprezinta bineinteles o ardere mai buna si mai eficienta, in acest mod generandu-se mai multa putere.

Turbosuflanta sta la baza fenomenului arhi-cunoscut de down-sizing, prin care toti producatorii auto cauta sa reduca consumul si emisiile motoarelor cu aprindere interna.

Cum se obtine acest down-sizing?  Fenomenul de down-sizing se obtine cu ajutorul turbosuflantei prin reducerea capacitatii cilindrice a motorului, mentinand in acelasi timp puterea motoarelor de generatie anterioara, cu care utilizatorii sunt obisnuiti.

Turbosuflanta

De ce ne da batai de cap?

Putem afirma ca durata medie a unui agregat turbo este cuprinsa undeva intre 100.000 km si 150.000 km. Aceste valori variaza in mod sigur in functie de stilul de condus al soferului, de mediul in care este condusa masina in mod preponderent (oras, autostrada, drumuri lungi, scurte), temperatura si de multi alti factori dinamici.

Dintre toate aceste aspecte trebuie sa ne oprim atentia asupra mediului in care masina, functioneaza cel mai des. Cel mai aspru si solicitant pentru un motor cu arde interna il reprezinta mediul urban. Astfel un motor ce ruleaza in mod constant in mediul urban va prezenta un grad mai mare de uzura si o durata mai mica de viata decat unul ce functioneaza in mod constant intr-un alt mediu.

Cum se intretine?

As vea sa incepem acest capitol subliniand cat de important este acest aspect asupra bunei functionari a turbusuflantei. O intretinere constanta a acesteia ii prelungeste semnificativ durata de viata. Factorii principali care influenteaza functionarea turbosuflantei tin in general de comportamentul conducatorului auto si de respectarea unor minime reguli de utilizare si intretinere a motorului.

Ungerea si lubrifierea corecta a agregatului si intervalele de service optimizate stilului de a conduce si mediului de exploatare pot fi factori decisivi in prevenirea defectari timpurie a turbosuflantei. Recomandam asadar schimburi de ulei mai frecvente, pentru exploatarea motorului in mediul urban si un stil de condus sportiv, la intervale ce se situeaza intre 8.000 km si 10.000 km, nicidecum la 15.000 – 30.000 km, asa cum sunt in prezent recomandarile producatorilor de autovehicule noi.

Alaturi de aceste doua aspecte trebuie sa tinem cont si de alti cativa factori atunci cand vine vorba de intretinerea turbosuflantei. Printre acestia amintim cativa dintre cei mai importanti: pronirea motorului, oprirea motorului, stilul de condus, utilizarea unui ulei de motor de calitate indoielnica sau contrafacut.

Got Boooost?

Cateva stafuri utile

Cateva sfaturi punctuale privind utilizarea corecta a unui motor turbo:

  • recomandam mersul motorului in gol (la relanti) dupa ce a fost condus sportiv, pentru 2-3 minute, deoarece turbosuflanta este foarte incalzita iar axul acesteia se poate stramba odata ce motorul sufera o oprire brusca Totodata uleiul din motor este foarte cald, ceea ce conduce la formarea unor depozite de carbon (calamina) ce pot afecta nu doar motorul ci si agregatul turbo.
  • Se recomanda ca motorul sa nu se tureze puternic imediat dupa pornire, pentru a astepta ca lagerele sa se lubrifieze suficient. O incalcare a acestei recomandari in mod repetat poate provoca deteriorarea in timp a turbosuflantei.
  • In cazul functionarii la temperaturi scazute recomandam ca motorul sa fie pornit si lasat in starea de repaos (la relanti) pentru mai multe minute pentru a permite motorului sa ajunga la temperatura optima de functionare si uleiului sa reuseasca o ungere adecvata a elementelor turbosuflantei.
  • Inainte de oprirea motorului este indicat sa lasati motorul la relanti pentru cateva minute, acordandu-i astfel timpul necesar turbinei sa isi opreasca rotatia asigurandu-i si necesarul de ulei pentru aceasta operatiune.